Czy Brązowy Ryż Jest Dobry Na Odchudzanie?

Approx Reading Time: 13 minutes

Jak wiadomo, brązowy ryż zawiera więcej błonnika niż ryż polerowany, czyli biały. Wybór pełnego ziarna, które jest bogate w błonnik, właśnie takiego, jakim jest brązowy ryż, może bardzo pomóc zredukować tkankę tłuszczową Twojego brzuszka :). Czyli odpowiadając krótko na pytanie, czy brązowy ryż jest dobry na odchudzanie? Tak, brązowy ryż jest dobry na odchudzanie.

A dlaczego? Wiem to nie tylko z własnego doświadczenia, ale również z powodu następujących faktów:

Suplementy diety - porównaj ceny
  • Brązowy ryż zawiera dużo błonnika i przez co jest sycący i niskokaloryczny.
    To znaczy, że błonnik zawarty w brązowym ryżu powoduje to, że po prostu szybciej czujesz się syty i nie odczuwasz potrzeby do zjadania większej ilości pokarmu. Wniosek z tego, że wybór żywności bogatej w błonnik takiej jak brązowy ryż i inne pełne ziarna w naturalny sposób zredukuje ilość kalorii, które zjadasz. Badanie dokonane w USA wśród 74,091 kobiet wykazały, że te kobiety, które jadły więcej pełnych ziaren bogatych w błonnik, ważyły mniej niż te kobiety, które jadły pełne ziarna w niewielkich ilościach. (link ang.)
  • Brązowy ryż pomoże Ci pozbyć się tłuszczu trzewnego. Tłuszcz trzewny jest jednym z najniebezpieczniejszych tłuszczów, jaki może się pojawić w naszym organizmie. Brązowy ryż może pomóc pozbyć się bardzo groźnej dla zdrowia tkanki tłuszczowej atakującej nasze ważne organy wewnętrzne. Jeśli narządy wewnętrzne są bardziej otłuszczone, tym jest to bardziej ryzykowne dla naszego zdrowia. Badanie opublikowane w British Journal of Nutrition dało ogromną nadzieję na pozbycie się tłuszczowej tkanki trzewnej. Badania te wykazały, że regularne jedzenie brązowego ryżu może bardzo pomóc w redukcji, i przy odpowiednio dłuższym czasie diety opartej na brązowym ryżu, eliminacji tłuszczu trzewnego w jamie brzusznej. Zatem stwierdzono, że osoby, które radykalnie swoją dietę oparły na korzyść brązowego ryżu, straciły niezdrowy tłuszcz szybciej niż te, które wybrały standardowy model odżywiania oparty na rafinowanych pokarmach. (link ang.)
  • Brązowy ryż jest bogatym źródłem selenu. Selen jest minerałem, który wzmacnia układ odpornościowy, co obniża ryzyko zachorowania. Brązowy ryż jest bogaty w selen, który zapewni dobrą ochronę przed powszechnymi infekcjami. Podczas gdy dokonujesz radykalnych zmian w swojej diecie, aby schudnąć, i włączając don brązowy ryż, Twój organizm będzie dobrze chroniony. Jest to bardzo ważne, gdyż często dość szybka utrata wagi wiąże się z ogólnym osłabieniem i podatnością na zachorowania. Kolejne badania pokazują również, że osoby spożywające produkty pełnoziarniste takie jak brązowy ryż, mają mniejszy obwód talii i wagę ciala – BMI (wskaźnik masy ciała). Obie korzyści zostały udowodnione w wielu badaniach. (link ang.)
  • Brązowy ryż jest zdrowy i niedrogi.
    Jak zapewne wiesz, diet odchudzających jest sporo. Jednak wiele z nich nie należy do tanich, a w dodatku często pojawia się po nich efekt jojo i różne problemy zdrowotne. Inaczej się to przedstawia w przypadku brązowego ryżu, który jest bardzo prostym, zdrowym i skutecznym pokarmem w zwalczaniu otyłości, oraz szeregu innych problemów zdrowotnych. Chodzi o to, że najzdrowsze produkty są stosunkowo tanie. Polecam tu oczywiście brązowy ryż z uprawy ekologicznej i możesz go kupić, na Ceneo klikając w ten link.
  • Brązowy ryż zmniejsza również ilość tłuszczu we krwi.
    Lignany zawarte w brązowym ryżu to związki roślinne działające przeciwzapalnie na tętnice. Oprócz tego lignany mające wiele innych zdrowotnych właściwości warto zwrócić uwagę na to, że obniżają również stężenie tłuszczu we krwi i obniżają jej ciśnienie. (link)

Zjadana przez Ciebie ilość brązowego ryżu, powinna zależeć od Twoich dziennych potrzeb kalorycznych i preferencji żywieniowych. Ogólnie, jeśli polubisz, to możesz jeść brązowy ryż dosyć często, a to na pewno zaprocentuje polepszeniem Twojego zdrowia.

Danie z brązowego ryżu: bardzo odżywcze i łatwe do zrobienia

Brązowy ryż jest znany od niepamiętnych czasów i został udomowiony prawdopodobnie w Indiach. Potem zaczęto uprawiać go w Chinach, a następnie w Japonii i Persji. I tak stopniowo stał się znany na całym świecie.

Aby ugotować proste danie z brązowego ryżu, będziesz potrzebował następujące przybory kuchenne:

  • Szybkowar ze stali nierdzewnej (nigdy nie używaj aluminium, proszę!)
  • Patelnia stalowa lub żeliwna
  • Moździerz (drewniany, kamienny lub ceramiczny)

Przepis

Rodzaj dania: Śniadanie
Kuchnia: japońska /makrobiotyczna
Autor: Tomasz Faber
Czas przygotowania do gotowania: 20 minut
Czas całkowity: 1 godzina 30 minut

Składniki:

1 kawałek (długości cala – możesz dodać więcej, jeśli chcesz) suszonych wodorostów Kombu (lub trochę Morszczynu)
1 szczypta nierafinowanej soli morskiej – himalajskiej lub jakiejkolwiek innej naturalnej soli (potrzebna również do Gomasio*)
2 łyżeczki białego lub czarnego ziarna sezamu
3 szklanki wody
1 szklanka brązowego ryżu – (Brązowy ryż z uprawy ekologicznej możesz kupić, na Ceneo klikając w ten link).

* W języku japońskim słowo „goma” oznacza sezam, a „sio” oznacza słony.

Instrukcja

Gotowanie ryżu:
– Przed gotowaniem wypłucz brązowy ryż w letniej wodzie. Musisz powtórzyć to kilka razy, aż woda stanie się czysta.

– Rozgrzej delikatnie szybkowar i włóż brązowy ryż do środka. Następnie za pomocą drewnianej łyżki mieszaj od czasu do czasu, aż ryż stanie się suchy i lekko złocisty.

– Dodaj 3 szklanki czystej zimnej wody, szczyptę soli i Kombu (lub trochę Morszczynu), a następnie zagotuj. Załóż pokrywę na szybkowar, zmniejsz płomień do minimalnego poziomu, ale upewnij się, że ryż wciąż się gotuje.

– Gotuj przez 60 minut, a po ugotowaniu dobrze wymieszaj.

Uwaga: Po zakończeniu gotowania pamiętaj, aby w szybkowarze  obniżyć ciśnienie. Możesz zdjąć pokrywę, TYLKO WTEDY GDY CIŚNIENIE SPADNIE DO ZERA!

Przeczytaj, jak bezpiecznie korzystać z szybkowaru.

Gomasio: (wykorzystaj czas gotowania się ryżu, aby przygotować Gomasio)

– Delikatnie podgrzej patelnię (na najmniejszym płomieniu)

– Wsyp na patelnię 2 łyżeczki białego lub czarnego ziarna sezamu i 1/2 łyżeczki nierafinowanej soli morskiej.

Jeśli nasiona zaczną „podskakiwać”, oznacza to, że patelnia jest zbyt gorąca. Aby zmniejszyć temperaturę, zdejmij patelnię na chwilę z palnika. Potem według wyczucia kontynuuj prażenie aż mieszanka stanie się złoto-brązowa.

Suplementy diety - porównaj ceny

Gdy gomasio ostygnie, użyj moździerza i rozetrzyj je na średnio drobny proszek.

Jak podawać

Ugotowany brązowy ryż serwuj posypany gomasio (ilość gomasio według uznania).

Jest to bardzo zdrowa opcja na śniadanie i pomocna przy odchudzaniu. Aczkolwiek możesz tak przygotowany brązowy ryż spożywać również jako obiad lub kolację, nie ma tu żadnych sztywnych reguł. Oprócz tego, jeśli chcesz, to do gotowania ryżu możesz dodać kilka suszonych śliwek lub daktyli, ale wtedy nie używaj słonego gomasio do posypki. Smacznego!

Wartości odżywcze brązowego ryżu (w 100 gramach gotowanego) – źródło: Wikipedia

  • Kalorie 123 kcal
  • Węglowodany 25,58 g
  • Błonnik 1,6 g
  • Białko 2,74 g
  • Tłuszcz 0,97 g

Oprócz tego gotowany brązowy ryż zawiera:

  • Witaminy: B6, B1, B2, B3, B9, E i K

Makro i mikroelementy takie jak:

  • Mangan
  • Magnez
  • Fosfor
  • Cynk
  • Selen
  • Żelazo
  • Wapń
  • Miedź

Najlepsze proporcje brązowego ryżu w Twojej diecie

Zasadniczo, brązowy ryż powinien stanowić około 50% każdego Twojego posiłku. Duszone / gotowane warzywa 40%, i białko odzwierzęce 10%. Jednak jeśli chcesz, to na śniadanie możesz zjadać tylko sam brązowy ryż przygotowany tak jak w przepisie wyżej. Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że zjadając na śniadanie sam brązowy ryż, poczujesz się lekko i pełen energii (pamiętaj o jego dobrym przeżuciu).

Oczywiście nie nastąpi to po pierwszym dniu Twojego nowego odżywiania, ale długo czekał nie będziesz. Jestem również przekonany, że po wdrożeniu nowego modelu odżywiania opartego na brązowym ryżu, Twoja waga sukcesywnie zacznie spadać, a to jest głównie, to czego oczekujesz, czytając ten artykuł, i decydując się na totalną rewolucję Twojego sposobu odżywiania, oraz stylu życia.


Czy brązowy ryż trzeba płukać przed gotowaniem?

Tak, brązowy ryż przed gotowaniem należy płukać aż woda z płukania, stanie się przejrzysta. Do płukania najlepiej jest użyć letniej wody, garnka, drewnianej łyżki i drobnego sitka. Następnie, w celu zwiększenia wartości odżywczych brązowego ryżu należy go chwilę wyprażyć na bardzo małym ogniu w stalowym garnku bądź patelni. Po procesie płukania i prażenia brązowy ryż gotowy jest do gotowania w proporcji 3:1 – (3 części wody i jedna część brązowego ryżu).

Czy brązowy ryż trzeba płukać po ugotowaniu?

Brązowego ryżu po ugotowaniu nie należy płukać. Płukanie brązowego ryżu po ugotowaniu redukuje jego wartości odżywcze. Po ugotowaniu należy go na chwilę odstawić, a następnie dobrze wymieszać całość w garnku, w którym się gotował. Ta żółtawa część brązowego ryżu na spodzie garnka to najbardziej odżywcza część – tak twierdzi Makrobiotyka.

Czy brązowy ryż jest twardy po ugotowaniu?

Czas gotowania brązowego ryżu to jedna godzina. Po takim czasie gotowania brązowy ryż jest dosyć miękki i delikatny w smaku. Brązowy ryż najlepiej jest gotować w stalowym szybkowarze. Do gotowania dodaj szczyptę soli nierafinowanej i jeśli masz to kawałek glonu morskiego Kombu lub trochę Morszczynu.

Czy brązowy ryż jest lekkostrawny?

Brązowy ryż po ugotowaniu jest lekkostrawny. Aczkolwiek pamiętaj, jeśli dobrze go nie przeżujesz, to już nie będzie taki lekkostrawny i jeśli Twój żołądek nie jest silny, to możesz dostać lekkiej nadkwasoty. Jak już wspominałem dobre przeżuwanie pokarmu to bardzo ważny warunek sprawnego trawienia, a w konsekwencji przyswajania wartości odżywczych pokarmu przez Twój organizm.

Czy brązowy ryż jest zdrowszy od białego?

Ponieważ ryż biały, tzw. polerowany z powodu procesu obróbki jest pozbawiony w dużym procencie błonnika, witamin i minerałów, to stawia brązowy ryż jako zwycięzcę pod względem składników odżywczych, czyli jest zdrowszy. Aczkolwiek ryż biały również ma pewne wartości i zasługuje na uwagę. Ryż biały w medycynie chińskiej (TCM) jest uważany za bardzo wartościowy, gdyż jedzenie go usuwa nadmiar gorąca i flegmy/wilgoci z organizmu, co ma ogromne znaczenie w zapobieganiu wielu groźnym chorobom.

Czy brązowy ryż jest dobry na zaparcia?

Odpowiadając krótko: jako pełne zboże, brązowy ryż jest fantastyczny w swoim działaniu i bardzo skutecznie zapobiega zaparciom! Aczkolwiek, jeśli cierpisz na chroniczne zaparcia i decydujesz się na włączenie brązowego ryżu do swojej diety, to musisz uzbroić się w cierpliwość.

Długotrwałe zaparcia sprawiają, że Twoje jelita stają się bardzo “sztywne” i leniwe. Ich ruch perystaltyczny jest bardzo spowolniony. Jeśli zaczniesz regularnie spożywać brązowy ryż, to z reguły potrzeba kilku dni, aby Twoje jelita odzyskały elastyczność i wtedy codzienna ewakuacja będzie bezproblemowa. Istotną rzeczą również jest, abyś się nie przejadał. To jest bardzo, bardzo ważne, ponieważ jeśli będziesz się przejadał, to nawet błonnik zawarty w pełnych ziarnach i warzywach Ci nie pomoże, będziesz miał zaparcia! Jeśli chcesz być zdrowy, to proszę, podejdź do tego poważnie.

Może zainteresuje Cię mój kolejny artykuł pt. “Czy Płatki Owsiane Są Dobre Na Zaparcia?”

Jak przestać jeść słodycze?

Regularne jedzenie słodyczy to problem wielu ludzi. Pamiętam, jak również dotyczył i mnie. Więc z własnego doświadczenia wiem, że po jakimś czasie regularnego jedzenia brązowego ryżu (w dosyć sporych ilościach), łaknienie na słodycze w naturalny sposób znika. I po tym, pewnego dnia zdecydowałem się na eksperyment i zjadłem kawałek ciasta. Efektem był kompletny brak przyjemności w jego jedzeniu. A wręcz przeciwnie, czułem, że było ono mega słodkie i zwyczajnie nie sprawiało mi przyjemności. Obecnie więc w grę jedynie wchodzi kawałek gorzkiej czekolady z dużą zawartością kakao, czyli łatwo przyswajalnego magnezu 🙂

Aby przestać jeść słodycze, powinieneś również pamiętać o tym, byś zawsze dbał o odpowiednia ilość snu. W miarę możliwości staraj się regularnie odżywiać, nie jeść w nocy. Nie jeść za mało ani za dużo. Jeśli chcesz się więcej dowiedzieć na ten temat, to polecam Ci przeczytać mój kolejny artykuł o tym, jak być zdrowym i szczęśliwym.

Podsumowanie

Brązowy ryż to bardzo pożywne zboże. Badania pokazują, że zawiera witaminy z grupy B, przeciwutleniacze i wartościowe minerały. Powyższe wartości odżywcze brązowego ryżu pomagają zapobiegać nowotworom, cukrzycy, chorobom serca, i innym chorobom cywilizacyjnym. Brązowy ryż ma również regulujące działanie w funkcjonowaniu tarczycy, co jest szczególnie ważne (i nie tylko), podczas gdy się odchudzasz. Brązowy ryż możesz przyrządzać na wiele sposobów.

Na przykład po wypłukaniu brązowego ryżu możesz go uprażyć na złotobrązowy kolor i garść takiego ryżu zjadać przez jakiś czas zamiast śniadania. Jest to makrobiotyczny sposób na pozbycie się robaków jelitowych. Pamiętaj, proszę o dobrym przeżuwaniu każdego posiłku.

To ma fundamentalne znaczenie dla zdrowia Twojego układu pokarmowego, a w konsekwencji Twojego zdrowia. Brązowy ryż jest również niezbyt drogi – chociaż ekologiczny ma swoją cenę, to uważam, że warto, biorąc pod uwagę korzyści wynikające z jego jedzenia. Polecam tu oczywiście brązowy ryż z uprawy ekologicznej i możesz go kupić, na Ceneo klikając w ten link.

Dodatkowe materiały:

Bonavita.pl
“Zen Macrobiotics: The Art of Rejuvenation and Longevity” George Ohsawa Macrobiotic Foundation; Fifth Edition, ISBN-10: 0918860733

“Wielka Księga Makrobiotycznego Odżywiania i Sposobu Życia”, Michio i Aveline Kushi, Wydawnictwo Spar i Vega, Warszawa 1991 r


Materiał zgromadzony w tym artykule jest oparty częściowo na mojej wiedzy, jak również pochodzi z różnych dostępnych wiarygodnych źródeł. Proszę, pamiętaj, że wszystko, co jest tu napisane stanowi jedynie wartość edukacyjną i jakiekolwiek informacje tutaj zawarte stosując w praktyce, stosujesz na własną odpowiedzialność.

Suplementy diety - porównaj ceny