Czy Płatki Owsiane Tuczą – Dowiedz Się Jak Jest Naprawdę

Approx Reading Time: 7 minutes

Czy płatki owsiane tuczą? – odpowiedź jest prosta: nie tuczą, lecz pod pewnymi, spełnionymi warunkami.

Owsianka ma pozycję na prawie każdej liście zdrowej żywności i jest ku temu wiele powodów. Poranny posiłek składający się głównie z płatków owsianych, jak na roślinę, dostarcza między innymi sporo białka, żelaza i oczywiście zdrową ilość koniecznego błonnika.

Ilość zjadanego błonnika ma ogromne znaczenie dla elastyczności naszych jelit. Należy również podkreślić, że owies w tej postaci jest pełnym ziarnem i wpływa bardzo korzystnie na nasze ogólne zdrowie i długowieczność. Owsianka zyskała tak dobrą reputację, że wiele osób na świecie, spożywa ją niemal, na co dzień.

Jednak jedząc płatki owsiane i nie przestrzegając pewnych zasad, po jakimś czasie może się okazać, że zaczniesz przybierać na wadze. Wówczas to, prawdopodobnie zadasz sobie pytanie, czy płatki owsiane tuczą i czy aby na pewno płatki owsiane są tak zdrowe, jak ogólnie się twierdzi? I tak w rzeczywistości kilka prostych błędów, które popełniasz, może sabotować twoje intencje zdrowego odżywiania.

Zdjęcie: “Anasararojas”

Oto sześć powodów, dla których owsianka może okazać się niezdrowa – jak uniknąć takich błędów:

Kliknij poniższe linki, aby przejść do żądanej kategorii czy płatki owsiane tuczą.

  1. Czy płatki owsiane tuczą, gdy zbyt wiele ich spożywasz?
  2. Czy płatki owsiane tuczą, gdy dodasz do nich pół słoika Nutelli?
  3. Czy płatki owsiane tuczą, gdy przesadzasz nawet ze zdrowymi dodatkami?
  4. Czy płatki owsiane tuczą, gdy dodasz do nich tłuszczu?
  5. Czy płatki owsiane tuczą, gdy spożywasz je w wersji komercyjnej?
  6. Czy płatki owsiane tuczą, gdy np. mieszasz je z brązowym cukrem lub miodem?
  7. Czy płatki owsiane tuczą – podsumowanie

Czy płatki owsiane tuczą, gdy zbyt wiele ich spożywasz?

Ogólnie przyjęło się, że śniadanie powinno być obfite – ale zjadanie w każdym posiłku zbyt dużej ilości czegokolwiek, może sprawić, że poczujesz się przejedzony, ociężały, a to w konsekwencji upośledzi procesy trawienne do takiego stopnia, że może prowadzić do przybierania na wadze.

Z mojego doświadczenia nauczyłem się, że aby tego uniknąć, to zawsze odmierzaj ilość płatków owsianych, które jednorazowo przyrządzasz. Niby brzmi banalnie, ale wiele osób ma z tym problem i często popełniając ten błąd, ciągle się przejadają.

Rada: Proste postępowanie dla przykładu; połowa szklanki suchych płatków owsianych zalana szklanką wrzącej wody lub mleka, plus kilka dodatków, zazwyczaj wystarczy na obfite śniadanie bez ryzyka przejedzenia się. Oczywiście to nie jest sztywna reguła, gdyż różne osoby mają różne zapotrzebowania, co do ilości zjadanego pokarmu.

Aczkolwiek podany przykład jest dobrym startem do łatwego sposobu kontroli, ilości przyrządzanego jedzenia. Oczywiście, dotyczy to nie tylko płatków owsianych, ale ogólnie postępowania odnośnie wszystkich przyrządzanych posiłków.


Czy płatki owsiane tuczą, gdy dodasz do nich pół słoika Nutelli?

Oczywiście, że tak. Jest to chyba jasne jak słońce, jednak mimo wszystko wiele osób wiedząc o tym i ulegając swoim słabością, nadal tak postępuje. Na efekty długo nie trzeba czekać i zakupy ubrań w większym rozmiarze są nieuniknione. Zdrowa reputacja owsianki nie jest wymówką, by dodawać do niej czekoladę, cukier itp. w szalonych ilościach.


Czy płatki owsiane tuczą, gdy przesadzasz nawet ze zdrowymi dodatkami?

Mieszanka świeżych owoców, takich jak jagody, brzoskwinie lub jabłka, posypane orzechami, migdałami i odrobiną cynamonu, jest świetnym, smacznym i zdrowym dodatkiem do śniadania z płatków owsianych.

Jednak łyżka migdałów, garść rodzynków itd., dodane do owsianki, szybko się sumują.

Ujmując to w prostej i mądrej zasadzie, pamiętaj, że ilość wpływa na jakość…

Rada: Weryfikując swoje zapotrzebowanie kaloryczne, będziesz mógł jasno oceniać na ile dodatków, możesz sobie pozwolić.


Czy płatki owsiane tuczą, gdy dodasz do nich tłuszczu?

Według uniwersalnej zasady jak wyżej. Jeśli ciągle będziesz przesadzał z ilością jedzenia czegokolwiek, to po jakimś czasie będziesz przybierał na wadze.  I nie ma to znaczenia, czy to będzie tłuszcz, węglowodany, czy białko.

Jeśli robisz owsiankę z mlekiem, dodając orzechy, miód, czy syrop klonowy, musisz pamiętać, że łatwo jest przedobrzyć, dogadzając swojemu podniebieniu. Jeśli jednak ulegasz tym słabościom, to Twoja zwiększona aktywność fizyczna może zapobiec negatywnym skutkom jedzenia zbyt dużej ilości kalorii.

Jeśli po śniadaniu z płatków owsianych czujesz się nadal głodny, to możesz zwiększyć ich zjadaną porcję. Możesz również dodać do nich tłuszczu, np. masła (w rozsądnych ilościach). Pamiętaj, masło i mleko powodują, że owsianka staje się bardziej kremowa, odżywcza, sycąca, ale i bardziej kaloryczna.


Czy płatki owsiane tuczą, gdy spożywasz je w wersji komercyjnej?

Płatki owsiane w wersji komercyjnej to mieszanki typu Muesli, instant itp. Muesli jest całkiem okay, ale przed zakupem należy zwrócić uwagę czy nie zawiera dodatków w postaci cukru i słodzików. Jeśli tak to stanowczo wystrzegaj się takich produktów.

Wiele marek oferuje kombinację jabłkowo-cynamonową lub klasyczne łączenie orzechów z miodem. Jeśli przyjrzysz się temu bliżej, większość z nich ma dodatek w postaci dużej ilości cukru. Nie tylko są one bardziej kaloryczne, ale również są niezbyt zdrowe. Muesli, zawsze w łatwy sposób możesz zrobić samemu.

Najbardziej wartościowy pokarm, to pokarm, nad którego produkcją masz jak największą kontrolę. Czyli nabywasz produkt jak najmniej przerobiony i potem tworzysz własne zdrowe kompozycje.


Czy płatki owsiane tuczą, gdy np. mieszasz je z brązowym cukrem lub miodem?

Jeśli spożywasz płatki owsiane ze względu na korzyści zdrowotne, prawdopodobnie nie mieszasz ich ze zwykłym cukrem stołowym. Jednak jedząc je z cukrem brązowy, miodem lub syropem klonowym, Twój organizm otrzymuje „bombę energetyczną” w postaci sporej ilości kalorii. Cukier jest cukrem po jego strawieniu.

Ciało ostatecznie używa go do produkcji energii, a wszelkie kaloryczne jego nadwyżki mogą być magazynowane w postaci gromadzącej się tkanki tłuszczowej. Czyli tak jak już wspominałem, wszelki nadmiar zawsze skutkuje niepożądanymi efektami.

Rada: Aby uczynić owsiankę bardziej słodką, ale rezygnując z wysoko kalorycznych dodatków w postaci miodu, cukru brązowego, dodaj do owsianki połowę dojrzałego banana. Banan dostarczy również innych składników odżywczych w postaci potasu i więcej błonnika.

W ramach eksperymentu, zamiast banana możesz dodać suszone daktyle. Są one bardzo słodkie i również dostarczają wiele potasu i wartościowego błonnika, który jest bardzo pomocny przy eliminowaniu uporczywych zaparć. Na koniec dodaj odrobinę cynamonu lub kroplę ekstraktu waniliowego – tworzą one poczucie słodyczy w podniebieniu.


Czy płatki owsiane tuczą – podsumowanie

 Wybierając płatki owsiane, jako zdrowe śniadanie lub dodatek do jakiegokolwiek posiłku, to jest bardzo dobra decyzja. Płatki owsiane są idealnym jedzeniem usprawniającym funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Są niemal doskonałe w usuwaniu zaparć, nawet tych chronicznych.

Zaburzenia przemiany materii, przejawiające się otyłością, mogą być z powodzeniem usunięte poprzez wprowadzenie płatków owsianych do Twojej stałej diety. Jednak jak już wspomniałem, niekontrolowane jedzenie czegokolwiek w dużych ilościach, będzie brzemienne w skutkach.

Jedząc owsiankę z zamiarem kontrolowania wagi, powinieneś trzymać się powyższych zasad.

Od wielu lat sam stosuję się do tych zasad i muszę stwierdzić, że z powodzeniem się sprawdzają.

Nie tylko płatki owsiane, ale i inne pełne ziarna zbóż są bardzo zdrowym, pożądanym dodatkiem do naszej codziennej diety. Mam nadzieję, że w tym artykule w pełni odpowiedziałem Ci na pytanie, czy płatki owsiane tuczą.