Czy Płatki Owsiane Są Zdrowe – Jakie Są Korzyści z Ich Jedzenia?

Approx Reading Time: 10 minutes

Czy płatki owsiane są zdrowe? – krótka odpowiedź to: są bardzo zdrowe. Jednakże to pytanie ostatnio dosyć często się pojawia, więc gdyż uwielbiam płatki owsiane, to postaram się na nie odpowiedzieć bardziej szczegółowo.

Badania nad żywieniem wykazują, że owies ma wiele zalet zdrowotnych. Jedną z nich jest to, że zapobiega gwałtownemu wzrostowi stężenia glukozy we krwi i insulinemii po zjedzeniu posiłku, zarówno u osób z cukrzycą, jak i u osób bez. Więc jak widać, miska ciepłych płatków owsianych doprawiona cynamonem i odrobiną klarowanego masła to nie tylko smaczny posiłek.

Zdjęcie: Pixabay

Powyższa właściwość płatków owsianych wynika z wysokiej w nich zawartości tzw. błonnika rozpuszczalnego. Po zjedzeniu owsianki, ów zawarty w nich błonnik zamienia się w żołądku w galaretowatą substancję, która spowalnia trawienie i to ma pozytywny wpływ na stabilny poziom glukozy we krwi.

Płatki owsiane są również doskonałym źródłem manganu, minerału, który odgrywa ważną rolę w metabolizmie, tejże glukozy we krwi. Dziesiątki badań nad tym, czy płatki owsiane są zdrowe, wykazały, że spożywanie owsa pięć lub sześć razy w tygodniu może zmniejszyć ryzyko cukrzycy typu 2 o 39 procent.


Czy płatki owsiane są zdrowe? – zwolennicy diety Paleo powiedzą stanowczo nie…

Jestem przekonany na podstawie własnych doświadczeń i wielu innych osób, że jedząc to zboże każdego dnia, niewątpliwie realizuję zdrowy plan „super odżywiania”, to jest: pełne ziarno zbóż, czyli w tym wypadku płatki owsiane (czasem dla odmiany gotuję kaszę jaglaną lub ryż), stanowią dziennie trzy solidne porcje węglowodanów – węgle zawsze muszą się zgadzać, to moje żywieniowe, zdrowe motto.

Ponadto, zostało udowodnione ponad wszelką wątpliwość w ponad 40 badaniach w ciągu 30 lat, że owies jest skuteczny w zapobieganiu chorobom serca. Ta właściwość jest w dużej mierze spowodowana w nim zawartością rodzaju błonnika o nazwie beta-glukan.

Kolejną wielką zaletą jedzenia płatków owsianych jest to, że owies zapewnia uczucie sytości przez długi czas. W jednym z badań zaobserwowano, że ludzie, którzy jedli płatki owsiane na obiad, spożyli prawie o jedną trzecią mniej kalorii podczas kolacji niż ci, którzy jedli ogólnie przyjęte standardowe posiłki.

Dodatkowe badani wykazały również, że otręby owsiane podobnie jak płatki owsiane, są równie dobre w utrzymywaniu stałego poziomu cukru we krwi. Czyli co za tym idzie, nie mamy chęci na coś słodkiego…


Płatki owsiane – rozpuszczalny błonnik

Beta-glukan, rozpuszczalny błonnik znajdujący się w owsie nie tylko pomaga regulować poziom cukru we krwi i poziom cholesterolu, ale może również wspomagać układ odpornościowy i zwalczać infekcje, a także obniżać ciśnienie krwi.

Płatki owsiane są również dobrym źródłem fito elementów, które mogą pomóc zmniejszyć ryzyko raka sutka poprzez symulację działania estrogenu, zapobiegając w ten sposób indukowaniu rozwoju komórek nowotworowych przez naturalny hormon. Płatki owsiane są również bogate w polifenole i saponiny, ochronne antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze.

Ogólnie rzecz biorąc, płatki owsiane są uważane za bezpieczne do spożycia, nawet w czasie ciąży – ze względu na łatwość trawienia i mnóstwo składników odżywczych.


Płatki owsiane – gotowe mieszanki

W moich przepisach zawsze staram się unikać zastępowania zwykłych płatków owsianych lub górskich płatków, gotowymi mieszankami płatków owsianych. Zauważyłem, że jakość odżywcza mieszanek płatków, a szczególnie tych słodzonych ze sztucznymi dodatkami typu fosforany wapnia itd., jest dużo gorsza. Daje się to odczuć dosyć szybko, jeśli weźmiemy pod uwagę uczucie sytości i działanie na perystaltykę jelit po ich zjedzeniu.

Co do zawartości witamin i związków mineralnych, oczywiście nie da się tego od razu zauważyć, ale jestem pewien, że wszelkie niedobory prędzej czy później dadzą o sobie znać w różnej postaci… Tak czy siak, jeśli chcesz być dobrze odżywiony, to unikaj wszelkich komercyjnych mieszanek płatków owsianych.

Na pewno lepiej zrobisz, jeśli przygotujesz danie z płatków owsianych błyskawicznych bez dodatku cukru, konserwantów itp., aniżeli kupisz najsmaczniej wyglądającą mieszankę Muesli, którą notabene możesz zrobić sam.


Płatki owsiane i korzyści zdrowotne

Owies był konsumowany przez człowieka od tysięcy lat, jednakże z pewnych źródeł wiadomo, że owies dopiero niedawno, ponownie znalazł miejsce w naszej diecie. To zboże było długo zarezerwowane dla karmy dla koni w wielu częściach świata.

Co więcej, przekaz głosi, że Anglicy pogardzali tym zbożem i Szkotami, którzy używali go w swojej diecie.  Jako ciekawostką jest to, że w słynnym angielskim słowniku z 1755 roku znajduje się ta definicja owsa: “Owies: zboże, które konsumują Szkoci, a w Anglii karmi się nim tylko konie”.

Szkoci odrzekli więc na to: “Oto dlaczego Anglia ma tak dobre konie, a Szkocja ma godnych podziwu ludzi”. Poza anegdotą pozostaje faktem, że od tego czasu różne badania przeprowadzone na ten temat wykazały rzeczywiste korzyści płynące z konsumpcji owsa na naszej zdrowie. Ma właściwości: antycholesterolowe, satietogeniczne, odchudzające i silnie działa na układ pokarmowy poprawiając trawienie.


Płatki owsiane – nierozpuszczalny błonnik

Między innymi to, co sprawia, że ​​owies jest dziś tak sławny, to jest to, o czym już wspomniałem, że posiada nierozpuszczalny błonnik. Przy wyjątkowej zawartości tego włókna: 8,4 g na 100 g owsa, owies ma zdecydowanie wpływ na nasze trawienie.

Gdy znajduje się w żołądku, włókna te pęcznieją i dają efekt satietogenny, który ogranicza potrzebę regularnego jedzenia, a zatem przybierania na wadze, czyli dobry jest w wątku płatki owsiane na odchudzanie.

Owies ma również działanie zapobiegawcze w przypadku niektórych nowotworów przewodu pokarmowego – co jest dosyć logiczne w tym raka jelita grubego. Chciałbym jeszcze dodać, że wspaniałym dodatkiem do naszej diety jest fermentowany owies, który jest pełen dobrotliwych bakterii probiotycznych. O fermentacji płatków owsianych pisałem tu.


Płatki owsiane vs. otręby owsiane

Osobiście skupiam się raczej na płatkach owsianych niż na otrębach owsianych, które są dosyć szorstkie dla jelit – za szorstkie powiedziałbym. Ich spożycie powinno być zawsze umiarkowane. Z drugiej strony, otręby owsiane nie powinny być podawane dzieciom poniżej piątego roku życia. U osób starszych stwierdzono, że otręby owsiane zwiększają ryzyko zaburzeń trawienia. W tym drugim przypadku wskazane jest, aby nie przekraczać trzech łyżek otrąb dziennie.


Płatki owsiane – poziom cholesterolu

Zwykłe płatki owsiane jedzone regularnie na śniadanie w postaci owsianki na wodzie z dodatkiem szczypty soli i kilku daktyli lub banana, znakomicie obniża poziom cholesterolu.

Jak już wspomniałem, owies jest bogata w błonnik, co sprawia, że wchłania tłuszcze i zmniejsza stężenie cukru we krwi.

Na podstawie różnych badań na ten powyższy temat, Amerykańska Administracja FDA zatwierdziła dwa wnioski dotyczące hipercholesterolemicznych właściwości owsa. Jest to szczególnie prawdziwe, jeśli chodzi o fakt, że rozpuszczalne błonnik może zmniejszyć ryzyko choroby niedokrwiennej serca. FDA dokonała tych ustaleń w 1997 roku.

Zgodnie z obecnym stanem wiedzy, beta-glukan i inne rozpuszczalne włókna działają poprzez wychwytywanie części cholesterolu w diecie, które są wydalane, a nie wchłaniane. Co więcej, wykazano, że codzienne spożywanie 6 g beta-glukanu przez sześć tygodni znacznie zmniejszyłoby poziom cholesterolu całkowitego i LDL u osób z hipercholesterolemią.

Więc każdego ranka staraj się wcinać owsiankę!


Płatki owsiane dla cukrzyków typu 2

Owies odgrywa zasadniczą rolę w kontroli cukrzycy, złego cholesterolu i nadwagi ciała.

Oprócz pomagania w obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi błonnik beta-glukan ma także zdolność ograniczania wytwarzania insuliny. Jest to specjalne włókno, które ma zdolność spowolnienia wchłaniania węglowodanów w jelicie, ostatecznie zmniejszając stężenie glukozy we krwi po posiłkach, a zatem zapotrzebowanie na insulinę. Te specjalne właściwości sprawiają, że jest to bardzo dobry produkt żywnościowy dla osób z cukrzycą typu 2.

Te dwie główne właściwości powodują, że owies jest ważnym składnikiem w diecie osób z chorobami sercowo-naczyniowymi i cukrzycą typu 2.

Z drugiej strony, owies zawiera również węglowodany, a nie tylko trochę, ponieważ na 100 gramów jest 58 gramów węglowodanów. Więc jak napisałem, że węgle muszą się zgadzać, to miałem na myśli to, że jest to zboże, które przynosi dużo energii.


Płatki owsiane dla skóry

Dla nieskazitelnej skóry cotygodniowy peeling jest niezbędny. Eliminuje martwy naskórek i sprawia, że ​​skóra wygląda lepiej i jest bardziej miękka. Może zdecydujesz się, aby od teraz, owies odgrywał główną rolę w myciu Twojej twarzy i ciała. Delikatnie złuszcza skórę, nie podrażnia skóry ani nie powoduje zaczerwienienia. Przetestowałem specjalny przepis, a wyniki są imponujące.

Do zrobienia tego peelingu potrzebne są:

  • 1 łyżka owsianych otrąb
  • 1 łyżeczka brązowego cukru
  • 1 łyżka wody różanej

Wymieszaj wszystkie składniki w misce i użyj jako peeling do twarzy. Palcami wykonuj okrężne ruchy ze szczególnym naciskiem na nos, czoło i podbródek. Ważne jest, aby kontynuować przez co najmniej trzy minuty. Po zakończeniu opłucz czystą ciepłą wodą.

Rezultat jest niewątpliwie zadziwiający, Twoja skóra stanie się tak miękka, jak u dziecka. Możesz śmiało bez obaw wykonywać ten peeling co najmniej dwa razy w tygodniu.


Płatki owsiane – odchudzanie

Czy dieta wzbogacona o otręby owsiane naprawdę powoduje utratę wagi?

Rozpuszczalne błonniki zawarte w dużych ilościach w otrębach owsianych mogą wchłaniać wodę w ilości od trzydziestu do czterdziestokrotności ich objętości. Włókna te mieszają się z jedzeniem i jakby żelują je. W połączeniu z niektórymi tłuszczami i cukrami te włókna, które nie mogą zostać zasymilowane przez organizm, są ewakuowane bezpośrednio wraz ze stolcem.

Dieta, która obejmuje spożycie płatków i otrębów owsianych, pomaga zmniejszyć liczbę spożywanych kalorii. Otręby owsiane z wodą, zajmuje stosunkowo dużą objętość w żołądku i działają naturalnie, tłumiąc apetyt. Zatem jak widzisz, takie postępowanie daje możliwość redukcji masy ciała.


Gluten, a płatki owsiane

Płatki owsiane zasadniczo nie zawierają glutenu. Jednak w czasie ich produkcji w miejscach, gdzie obrabia się inne zboża, np. pszenicę może dojść do skażenia owsa glutenem. Również owies rosnący na polu w sąsiedztwie pszenicy lub żyta może zostać skażony glutenem.

Więc jeśli masz uczulenie na gluten, to pamiętaj, że przy zakupach produktów owsianych powinieneś zwrócić uwagę czy produkt, który kupujesz, ma certyfikat świadczący o tym, że jest bezglutenowy.


Podsumowanie

Zapewne jak się już zorientowałeś z powyższej treści, płatki owsiane mają dość szerokie zastosowanie i pozytywnie wpływają na nasz organizm.

Więc czy płatki owsiane są zdrowe?, mam nadzieję, że w pełni udało mi się odpowiedzieć na to pytanie.