Czy Można Codziennie Jeść Płatki Owsiane?

Approx Reading Time: 8 minutes

Czy można codziennie jeść płatki owsiane?

Oczywiście, że tak. Płatki owsiane można jeść codziennie, gdyż są bardzo zdrowym, lekkostrawnym, wpływającym pozytywnie na nasze zdrowie super pokarmem.

Według badań owies jest jednym z najzdrowszych ziaren zbóż, jakie istnieją. Jest bezglutenowym, doskonałym źródłem wielu ważnych witamin, minerałów oraz błonnika i jest wspaniałym antyoksydantem, czyli zawiera przeciwutleniacze.

Wiele badań potwierdziło, że owies i produkty z niego wytwarzane, na przykład takie jak płatki owsiane dają wiele korzyści zdrowotnych. Bardzo pomaga w odchudzaniu, obniża poziom cukru we krwi oraz zmniejsza ryzyko chorób serca.

Zdjęcie: Pexels

Oto oparte na dowodach korzyści z jedzenia produktów owsianych

Co to jest owies i płatki owsiane?

Owies jest pokarmem pełnoziarnistym, znanym naukowo, jako Avena sativa.

Kasza owsiana jest najbardziej nienaruszoną i pełną formą ziaren owsa i gotowanie jej zajmuje sporo czasu. Więc z tego powodu większość ludzi preferuje owies w postaci płatków owsianych, gdyż są bardzo praktyczne w przygotowaniu.

Owies błyskawiczny (szybki) to najbardziej rozdrobniona, czyli przetworzona wersja płatków owsianych. Przygotowuje się go bardzo szybko, a jego konsystencja przypomina papkę.

W większości krajów gdzie spożywa się owies, spożywa się go na śniadanie w postaci zwykłych płatków owsianych gotowanych na wodzie lub mleku.

Płatki owsiane są bardzo często używane do wyrobu różnych ciastek, niezliczonej ilości wypieków.


Owies jest niezwykle pożywny

Matka Natura sprawiła, że skład odżywczy owsa jest wspaniale zrównoważony. Jest bardzo dobrym źródłem węglowodanów oraz błonnika, w tym bardzo wartościowego beta-glukanu. W porównaniu do innych ziaren zawiera większą ilość białka roślinnego. Zawiera konieczne do utrzymania dobrego zdrowia ważne witaminy, minerały i związki roślinnych przeciwutleniaczy.

Pół szklanki suchego owsa (to około 78 gram.) zawiera:

Magnez: 34% DZ

Żelazo: 20% DZ

Mangan: 191% DZ

Fosfor: 41% DZ

Miedź: 24% DZ

Cynk: 20% DZ

Kwas foliowy: 11% DZ

Witamina B1 (tiamina): 39% DZ

Witamina B5 (kwas pantotenowy): 10% DZ

Małe ilości wapnia, potasu, witaminy B6 (pirydoksyny) oraz witaminy B3 (niacyna)

51 gramów węglowodanów, 13 gramów białka, 5 gramów tłuszczu i 8 gramów błonnika i 303 kalorii.

Jak widać, owies jest jednym z najbardziej odżywczych pokarmów, który możemy z powodzeniem codziennie spożywać.

*DZ – dzienne zapotrzebowanie.

Całe ziarna owsa są obfite w przeciwutleniacze, a w tym Awentramidy (Avenanthramides – link w jęz. angielskim)

Polifenole to korzystne, roślinne przeciwutleniacze, które są zawarte w ziarnach owsa w sporej ilości. Najbardziej godna uwagi jest unikalna grupa przeciwutleniaczy zwana Awentramidami, które są prawie tylko zawarte właśnie w owsie.

Awentramidy pomagają obniżyć poziom ciśnienia krwi poprzez zwiększenie produkcji tlenku azotu. Ta cząsteczka gazu pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne i prowadzi do lepszego przepływu krwi. Ponadto avenantramamidy działają przeciwzapalnie i przeciw swędzące.

Kwas ferulowy to kolejny przeciwutleniacz, który również występuje w dużych ilościach w ziarnie owsa.


Owies zawiera silnie działający rozpuszczalny błonnik zwany Beta-Glukan

Owies zawiera spore ilości beta-glukanu, w rodzaju rozpuszczalnego błonnika – włokna. Beta-glukan częściowo rozpuszcza się w wodzie i tworzy w jelitach gęsty, żelowy roztwór.

Korzyści zdrowotne z wynikające z beta-glukanu:

  • Obniża stężenie cukru we krwi i kontroluje przez to produkcję insuliny
  • Redukuje poziomy cholesterolu LDL i cholesterolu całkowitego
  • Po zjedzeniu daje uczucie sytości, co bardzo pomaga w programie odchudzania
  • Stymuluje powstawanie pożytecznych bakterii w przewodzie pokarmowym

Pomaga obniżyć poziom cholesterolu i chroni cholesterol LDL przed uszkodzeniem

Według statystyk najczęstszą przyczyną zgonów na świecie są choroby serca. Również wiadomo, że jednym z głównych czynników ryzyka jest wysoki poziom cholesterolu we krwi. Wieloletnie badania wykazały, że włókno beta-glukan zawarte w owsie skutecznie obniża poziom cholesterolu całkowitego i LDL.

Beta-glukan przyczynia się do zwiększania wydalania żółci bogatej w cholesterol, a tym samym zmniejsza poziom cholesterolu we krwi. Utlenianie LDL (“złego”) cholesterolu, występujące, gdy LDL wchodzi w reakcję z wolnymi rodnikami, i w ten sposób przyczynia się do rozwoju choroby serca.

W tętnicach następuje zapalenie, uszkadza tkanki i zwiększa prawdopodobieństwo ataków serca oraz zawału serca.

W innych badaniach potwierdzono, że „owsiane” przeciwutleniacze współdziałają z witaminą C, i zapobiegają utlenianiu LDL. (art. w jęz. angielskim)


Owies poprawia kontrolę cukru we krwi

Cukrzyca typu 2 jest częstą chorobą, charakteryzującą się znacznie podwyższonym poziomem cukru we krwi. Zwykle wynika to z upośledzonej wrażliwości na hormon insuliny. Owies pomaga obniżyć poziom cukru we krwi, szczególnie u osób otyłych i mających cukrzycę typu 2.

Stwierdzono również, że może przywrócić pierwotną wrażliwość na insulinę, a co za tym idzie na kontrolę poziomu cukru we krwi.

Efekt ten przypisuje się głównie zdolności błonnika beta-glukanu do tworzenia gęstej zawiesiny, żelu, który spowalnia opróżnianie żołądka i wchłanianie glukozy do krwi.


Śniadaniowa owsianka jest bardzo sycąca i pomoże Ci schudnąć

Owsianka z płatków owsianych to nie tylko smaczne jedzenie na śniadanie jest to również super sycąca potrawa. Idąc dalej, spożywanie pokarmów dających szybkie i przyjemne uczucie sytości może pomóc Ci jeść mniej kalorii i stracić nadwyżkę kilogramów.

Błonnik beta-glukan może również sprzyjać, uwalnianiu hormonu peptydu YY (PYY).  Hormon ten wytwarzany jest w jelitach w momencie, kiedy jemy. W badaniach udowodniono, że ten hormon sytości prowadzi do zmniejszenia spożycia kalorii i może zmniejszyć ryzyko nadwagi.


Drobno mielone ziarno owsa pomoże w pielęgnacji skóry

Czy zastanowiłeś się, czemu owies można znaleźć w wielu produktach do pielęgnacji skóry? To nie przypadek. Firmy wytwarzające te produkty mówią o drobno zmielonym owsie, jako “koloidalnej owsiance”. W 2003 r. zatwierdzono przez FDA koloidalne płatki owsiane, jako substancję ochronną dla skóry.

Ze źródeł historycznych wiadomo, że w rzeczywistości owies ma długą tradycję stosowania w leczeniu świądu i podrażnień w różnych stanach chorobowych skóry.

Na przykład osoby mające objawy egzemy mogą bardzo sobie pomóc poprzez stosowanie takich produktów owsianych. Sam, uprzednio namoczony owies i nakładany bezpośrednio na skórę również może okazać się bardzo pomocny.


Owies może zmniejszyć ryzyko wystąpienia astmy u dzieci

Astma jest jedną z najczęstszych, przewlekłych chorób u dzieci. Prosto tłumacząc, to jest zapalne zaburzenie dróg oddechowych transportujących tlen do płuc. Wiadomo, że nie wszystkie dzieci mają takie same objawy, lecz wiele z nich doświadcza nawracającego kaszlu, duszności i świszczącego oddechu.

W wielu badaniach stwierdzono, że zbyt wczesne wprowadzenie pokarmów stałych może zwiększyć ryzyko powstawania astmy i chorób alergicznych u dziecka.

Jednak wyniki tych badań sugerują, że nie dotyczy to wszystkich produktów spożywczych. Ciekawe jest to, że na przykład wczesne wprowadzenie owsa w postaci błyskawicznych płatków owsianych (błyskawicznych z uwagi na ich lekkostrawność i konsystencję) może być rzeczywiście pozytywne i ochronne dla dzieci.

I tak w jednym z badań stwierdzono, że karmienie noworodka owsianką przed ukończeniem szóstego miesiąca życia skutkuje zmniejszonym ryzykiem astmy u dzieci. (link w jęz. angielskim)


Owies może pomóc złagodzić zaparcia

Ludzie w podeszłym wieku często doświadczają problemów jelitowych w postaci zaparć. Jest to bezpośrednio związane z niewłaściwą dietą trwającą całe lata. Wskutek czego jelita utraciły swą elastyczność i ich perystaltyka stała się bardzo upośledzona.

Środki przeczyszczające często stosowane w celu złagodzenia zaparcia u osób starszych na dłuższą metę nie są dobrym wyjściem. Doświadczenia wskazują, że płatki owsiane, bogata w błonnik zewnętrzna warstwa owsa, mogą bardzo pomóc złagodzić zaparcia u osób w każdym wieku.

W jednym z badań wykazano poprawę samopoczucia u 30 pacjentów w podeszłym wieku, którzy spożywali otręby owsiane zawarte w zupach i deserach codziennie przez okres 12 tygodni.

Ponadto, 59% owych pacjentów było w stanie zaprzestać stosowania środków przeczyszczających po 3-miesięcznym badaniu, podczas gdy ogólne stosowanie środków przeczyszczających wzrosło o 8% w grupie kontrolnej. Wniosek jest prosty: płatki owsiane pomagają przy zaparciach. Więcej informacji znajdziesz tu.


Zatem czy można codziennie jeść płatki owsiane?

Z pewnością, jedząc codziennie płatki owsiane, bardzo przyczynisz się do poprawy stanu swoich jelit, a w konsekwencji do utrzymania dobrego zdrowia. Zdrowe jelita to dobre przyswajanie pokarmów.

Dobre przyswajanie pokarmów to dobrze odżywianie ciało… Mam nadzieję, że już nie masz żadnych wątpliwości co do tego, czy można codziennie jeść płatki owsiane.