Jakie Płatki Owsiane Są Najzdrowsze – Rozwiej Swoje Wątpliwości

Approx Reading Time: 6 minutes

Jakie płatki owsiane są najzdrowsze?

Płatki owsiane zwykłe, górskie i owsiane błyskawiczne, które z nich są najzdrowsze? Odpowiedz, jest prosta: wszystkie wyżej wymienione rodzaje płatków owsianych są zdrowe.

Nie jest tajemnicą, że płatki owsiane są częścią zdrowej i zbilansowanej diety. Jednak ze wszystkich zdrowych pełnych ziaren, owsianka wydaje się jedną z najbardziej złożonych.

Od zmiażdżonych ziaren owsa w postaci zwykłych płatków owsianych, płatków owsianych górskich, płatków owsianych błyskawicznych, dalej poprzez różnego rodzaju mniej lub bardziej zdrowych mieszanek Muesli, oraz bardzo komercyjnych typu „Nestlé Cheerios” (których jedzenia absolutnie nie polecam) aż po kaszę owsianą, na półkach sklepowych jest tego całe mnóstwo.

Zdjęcie: Pixabay

Ostatecznym pytaniem jest, jakie płatki owsiane są najzdrowsze? Czy wszystkie płatki owsiane są sobie równe przede wszystkim pod względem odżywczym?

Płatki owsiane zwykłe i płatki owsiane górskie są zwykle uważane za jedne z najbardziej pożywnych pełnych ziaren zbóż, błyskawiczne płatki owsiane są bardziej rozdrobnione. O ile płatki owsiane błyskawiczne są zbawienną opcją odnośnie czasu ich przygotowania, szczególnie o poranku, jednakże są najbardziej przetworzone.

Z drugiej strony, mniej przetworzony owies, taki jak płatki owsiane zwykłe i kasza owsiana, mają więcej smaku i tekstury, ale ich gotowanie trwa znacznie dłużej. Oczywiście, sprytną opcją jest namoczenie na noc płatków zwykłych lub górskich, a rano możesz w miarę szybko je przyrządzić.

Jednak czasem możesz zapomnieć o przygotowaniu ich wieczorem i rano pozostanie ci opcja błyskawiczna. I zastanawiasz się może czy aby jest to zdrowy wybór? I czy istnieje jeden rodzaj płatków owsianych, który odżywczo góruje nad resztą? Jakie płatki owsiane są najzdrowsze, a zarazem uniwersalne?

Aby znaleźć, prawidłową odpowiedz, przeanalizowałem fakty żywieniowe tych trzech popularnych, zdrowych rodzajów płatków owsianych, które są przedstawione poniżej:

Płatki owsiane zwykłe – produkowane przez zgniecenie pełnego ziarna, które wpierw zostało pozbawione zewnętrznej łuski, a potem nawilżone. Zwykłe płatki owsiane nie są rozdrabniane, więc są najmniej przetworzonym zbożem niż pozostałe dwa produkty.

Płatki owsiane górskie – to płatki owsiane powstałe z rozdrobnionego uprzednio ziarna, co oczywiście wpływa na obniżenie wartości odżywczej produktu finalnego, jednak głównie pod względem wartości składników mineralnych. Ziarno owsa użyte do produkcji płatków owsianych górskich zostało poddane obłuszczeniu, rozdrobnieniu, następnie parowaniu i na końcu zgnieceniu.

Płatki owsiane błyskawiczne – produkowane są w dwóch rodzajach. Błyskawiczne i drugi rodzaj to górskie błyskawiczne. W procesie produkcji tych płatków w celu, aby ich czas przygotowania był „błyskawiczny”, stosuje się tzw., hydratację. Hydratacja polega na nawodnieniu zboża przed kolejnym etapem obróbki.

Takie postępowanie powoduje rozmiękczenie struktury owsa, co skutkuje tym, że płatki owsiane stają się błyskawiczne w przygotowaniu, gdyż struktura ich ziarna o wiele szybciej chłonie wodę podczas gotowania.

Powyższa właściwość oznacza to, że tego rodzaju płatki owsiane będą potrzebowały bardzo mało czasu, aby zmiękły, a tym samym stały się lżej strawne, co ma duże znaczenie, jeśli zależy nam na utrzymaniu sprawnie działającego układu pokarmowego.

Aby odpowiedzieć w pełni na pytanie, jakie płatki owsiane są najzdrowsze, oprócz opisanych wyżej właściwości, finalnie postanowiłem porównać skład wszystkich trzech rodzajów.

Więc co się okazało?

Zarówno płatki owsiane zwykłe, górskie, jak i błyskawiczne w 100 gramach zawierają:

  • Białko 11,9 g
  • Węgle 63 g
  • Tłuszcz 7.2 g
  • Błonnik 6.9 g
  • Ilość kalorii 378 kcal

Jak widzisz wszystkie trzy rodzaje płatków owsianych, nie różnią się pod względem ilości podstawowych składników odżywczych w 100 gramach suchego produktu.

Jedynie płatki owsiane błyskawiczne ze względu na to, że są produktem najbardziej przetworzonym, będą bardziej ubogie w składniki mineralne.


Więc jakie płatki owsiane są najzdrowsze?

Tak jak już na samym początku napisałem, wszystkie trzy rodzaje płatków owsianych są zdrowe. Nawet płatki owsiane błyskawiczne są pełnymi ziarnami i są dobrym źródłem błonnika i białka roślinnego.

Ich odżywczość różni się nieznacznie zawartością składników mineralnych z powodu sposobu produkcji, a główne różnice to czas gotowania, tekstura i smak. Jednak myślę, że warto tutaj wspomnieć, że na przykład z punktu widzenia systemu dietetycznego zwanego Makrobiotyką, rozdrobnione ziarna są energetycznie daleko uboższe od całych ziaren zbóż.

Zatem ostatecznie wybór rodzaju owsa zależy wyłącznie od Ciebie. Jeśli masz więcej czasu i lubisz twardszą konsystencję jedzenia, to spróbuj płatków owsianych zwykłych lub górskich.

Jeśli lubisz owsiankę kremową i gładką, a w grę wchodzi ograniczony czas, to płatki owsiane błyskawiczne są dla ciebie najlepszą opcją. Ogólnie bez względu na to, które płatki owsiane wybierzesz, to niewątpliwie przygotujesz dla siebie bardzo wartościowy i odżywczy posiłek.

Płatki owsiane są doskonałymi węglowodanami dającymi sporo energii. Ponadto błonnik w nich zawarty jest wprost idealnym włóknem zapobiegającym wszelkim zaparciom i wynikającym z tego problemom ze zdrowiem. Jeśli cierpisz na dolegliwości nerwicowe “ulokowane” w żołądku to regularne spożywanie owsianki bardzo Ci pomoże go uspokoić.

W początkowej fazie, płatki owsiane gotowane na wodzie i przyprawione tak jak chcesz, będą najlepszą opcją. Jak stan Twojego żołądka ulegnie wyraźnej poprawie, to możesz stopniowo przechodzić na owsiankę gotowaną na mleku (w rozsądnych ilościach). Pamiętaj, uważnie obserwuj reakcje swojego organizmu.

Mam nadzieję, że teraz już jesteś przekonany, które płatki owsiane są najzdrowsze.


Odnośnie rad zawartych w tym artykule na temat zdrowia: proszę, pamiętaj, że stosując je, robisz to wyłącznie na własną odpowiedzialność.