Owies, Płatki Owsiane i Więcej – Jedz Aby Zachować Dobre Zdrowie

Approx Reading Time: 11 minutes

Owies to ziarno, które zawiera najwięcej tłuszczu i białka ze wszystkich rodzajów zbóż. W 100 gramach owies zawiera 7 gram tłuszczu i 17 gram białka.

Dla porównania z innymi ziarnami wygląda to tak:

(w 100 gramach suchego produktu)

  • Pszenica zawiera 2.5 grama tłuszczu i 14 gram białka
  • Jęczmień zawiera 2.3 grama tłuszczu i 12 gram białka
  • Żyto zawiera 1.6 grama tłuszczu i 10 gram białka
  • Ryż brązowy (gotowany) zawiera 0,9 grama tłuszczu i 2.6 grama białka
  • Kukurydza zawiera 4.7 grama tłuszczu i 9 gram białka
  • Proso (kasza jaglana) zawiera 4.2 grama tłuszczu i 11 gram białka
  • Gryka prażona zawiera 2.71 grama tłuszczu i 11.73 grama białka

W czasach starożytnych owies był jedzony w całej Europie Północnej oraz był głównym pokarmem w Irlandii, Szkocji i częściach Anglii.

W obecnych czasach owies jest nadal bardzo popularny, aczkolwiek Polska zdecydowanie odstaje w porównaniu do innych krajów. Tak na marginesie Polska obok Rosji i Stanów Zjednoczonych jest jednym z największych producentów owsa na świecie.

Miejmy nadzieję, że przyjdzie czas, kiedy spożycie ziemniaków w naszym kraju zmaleje, a spożycie owsa wzrośnie, gdyż jest to naprawdę bardzo wartościowy pokarm.

Zdjęcie: Pixabay

Ogólnie owies jest dostępny w kilku postaciach:

  • Całe ziarna owsa
  • Płatki owsiane zwykłe – grube
  • Płatki owsiane drobne – błyskawiczne
  • Kasza owsiana
  • Otręby owsiane
  • Mąka owsiana

Postacie owsa wyżej wymienione zaliczane są do tych zdrowych. Owies w postaci komercyjnych ciastek, różnego rodzaju wypieków, Muesli pełnego cukru i sztucznych dodatków nie mieści się w kategoriach zdrowego jedzenia. Jeśli chcemy być zdrowi, to z tej świadomości powinniśmy korzystać. Pamiętajmy, że wielu koncernom produkującym żywność komercyjną zupełnie nie zależy na naszym zdrowiu. Dla nich ważny jest tylko profit…


Pełne ziarno owsa, z którego usunięto tylko zewnętrzną twardą łuskę, zawiera najwięcej wartości odżywczych i energetycznych – tak twierdzi Makrobiotyka. Jednakże większość osób w obecnym czasie z uwagi na wygodę i tempo życia preferuje owies w postaci płatków owsianych.

Powód jest prosty, płatki owsiane można przyrządzić w ciągu zaledwie kilku minut, a całe ziarno owsa wymaga długiego gotowania. Jeśli nawet użyjesz szybkowaru, to według moich doświadczeń potrzebujesz około godziny, aby dobrze je ugotować, a jeśli chcesz z niego ugotować kleik owsiany, to czas jest sporo dłuższy.


Płatki owsiane to nawilżane, zmiażdżone, walcowane, ziarno owsa. Są najbardziej popularnym zdrowym daniem śniadaniowym i nie tylko. Zarówno zwykłe, jak i błyskawiczne chętnie przyrządzane z mlekiem lub wodą, jedzone z owocami, bakaliami i przyprawione na przykład cynamonem.

Tak czy inaczej, od wielu lat wiemy, że owsianka jest po prostu pyszna i każdego ranka może zaoferować inne śniadanie w zależności od tego, jakich użyjesz dodatków. Doprawdy przepisów, kombinacji jest wiele.


Owies grubo zmielony, cięty lub pokruszony to właśnie kasza owsiana.

Kasza owsiana ma wspaniały smak, trochę taki orzechowy. Możesz śmiało ją gotować z mięsem i warzywami. Również dobrze sprawdza się w zupach i sałatkach. W połączeniu z innymi produktami jest znakomitym farszem do dań warzywnych lub mięsnych roladek. Jak widać, kasza owsiana ma bardzo uniwersalne zastosowanie.


Otręby owsiane to tak jak w przypadku wszystkich innych zbóż produkt powstały wskutek ich przemiału. Otręby to głównie zewnętrzna warstwa ziarna. Otręby owsiane dzięki swoim zdrowotnym właściwościom są propagowane, jako ważny składnik zdrowej diety.

Aczkolwiek ze względu na ich „szorstkość” otręby powinny być jedynie dodatkiem, a nie stanowić dużą część posiłku. Natomiast pierwszeństwo w zdrowej diecie powinny mieć pełne ziarna, kasze i płatki owsiane.


Mąka owsiana powstaje w wyniku bardzo drobnego zmielenia ziarna owsa.

Jeśli chcesz, to mąkę owsianą z powodzeniem sam możesz zrobić w domu. Do tego celu wystarczy mieć ręczny młynek. Pełne ziarno owsa należy opłukać, a potem lekko wyprażyć na stalowej patelni lub w garnku sporej wielkości. Następny krok to poczekać, aby ziarno ostygło i zmielić je w młynku. W ten sposób uzyskana mąka ma kolor beżowo – brązowawy.

Mąka owsiana ma bardzo szerokie zastosowanie w różnego rodzaju wypiekach. W latach 30-tych ubiegłego wieku dokonano odkrycia, że mąka owsiana dodana do produktów mięsnych, rybnych, oraz mlecznych znacząco wpływa na przedłużenie świeżości i przydatności do spożycia tych produktów.

Mąka owsiana jest szczególnie dobra do wyrobu zdrowych ciasteczek i używana do sprytnych przepisów na chleb.

Kiedy jesz mąkę owsianą, to Twój organizm otrzymuje całą wspaniałą odżywczą dobroć zawartą w ziarnie owsa. Mam na myśli zaskakująco dużą ilości białka, a także błonnika oraz wszystkich witamin z grupy B, magnezu, manganu, selenu… Lista doprawdy jest długa.

Tak jak miska płatków owsianych z powodzeniem Cię nasyci i wigoru wystarczy Ci do następnego posiłku, to dodatek mąki owsianej do przepisu może naprawdę bardziej przyczynić się do efektu sytości, który da Ci zarówno wysoki poziom energii (owies jest dobry nie tylko dla koni  😉 ), jak i zatroszczy się o pożądany rozmiar Twojej talii.

Oprócz tego nie zapominajmy o tych wszystkich korzyściach zdrowotnych z jedzenia owsa w ogóle. Tak jak pełny owies, mąka owsiana wiele oferuje Twojemu sercu, jak również ciśnieniu krwi, wpływa na prawidłowy poziom cukru i cholesterolu we krwi.


Regularne spożywanie owsa w różnej postaci może Ci przynieść wiele korzyści zdrowotnych

Więc… Dlaczego owies jest dla Ciebie dobry?

Owies daje dużo energii

Owies jest bogaty w energię, która jest uwalniana powoli, więc jest jednym z najlepszych sposobów na rozpoczęcie dnia. Średnia miska płatków owsianych ugotowanych na wodzie to tylko 171 kalorii.

Owies ma wysoką zawartość złożonych węglowodanów i rozpuszczalnego błonnika, co oznacza, że ​​jest bardzo sycący, więc po zjedzeniu miski owsianki nie powinieneś czuć potrzeby na dojadanie pomiędzy posiłkami. Ponadto owies zwiększa sprawność fizyczną i jest chętnie spożywany przez sportowców.


Owies – produkt pełnoziarnisty

Oprócz całego ziarna owsa, płatki owsiane to również pełnoziarnisty produkt spożywczy.

Suplementy diety - porównaj ceny

“Pełnoziarnisty” odnosi się do całej jadalnej części ziarna, która obejmuje zarodek, bielmo i otręby bogate w składniki odżywcze. Na przykład mąka rafinowana jest uboga w błonnik i inne składniki odżywcze, ponieważ otręby i zarodki są zwykle usuwane. Przykładem takiej mąki może być mąka pszenna, z której piecze się biały chleb.


Niska wartość IG (Indeks Glikemiczny)

Owies to żywność o niskim IG. Im niższy wskaźnik IG, tym jedzenie jest lepsze, korzystniejsze w odniesieniu do poziomu cukru we krwi. W przeciwieństwie do słodzonych płatków śniadaniowych owsianka nie “wysyła” gwałtownie cukru do krwi. Płatki owsiane są trawione powoli, a zawarty w nich cukier również powoli uwalniany jest do krwiobiegu. Jest to szczególnie ważne dla osób chorych na cukrzycę.

Ponadto żywność o niskim IG jest świetna dla osób odchudzających się, ponieważ zapewnia ona uczucie sytości na dłużej, więc automatycznie jemy mniej.


Owies i cholesterol

Owies spożywany, jako część diety niskotłuszczowej może pomóc obniżyć poziom cholesterolu we krwi, a przez to wpłynie na zmniejszenie ryzyka chorób serca, które oprócz nowotworów są zmorą współczesnego społeczeństwa. (przypisy w jęz. angielskim: [1] [2] [3] [4] [5])

Cholesterol to substancja tłuszczowa wytwarzaną przez wątrobę i inne komórki naszego organizmu. Służy do rozkładania i trawienia tłuszczu. Cholesterol pochodzi również z produktów zwierzęcych takich jak: mleko i jego przetwory, wołowina, wieprzowina, drób, jaja i owoce morza.

Kiedy organizm ma więcej cholesterolu, niż potrzebuje, jego poziom we krwi może wzrosnąć, a wraz z upływem czasu to może doprowadzić do zatkania i uszkodzenia tętnic. Obecny w naszym układzie pokarmowym owies działa jak gąbka, wchłaniając nadmiar cholesterolu i oczyszcza nasz krwiobieg.


Wartość odżywcza owsa

Produkty owsiane są bogate w białko, witaminy i minerały, w tym magnez, wapń, cynk, żelazo, mangan oraz witaminy B1, B6, E, PP i E. Oczywiście ilość i wartość białka w owsie nie jest tak imponująca, jak w przypadku produktów zwierzęcych, ale jak na roślinę to owies zawiera go bardzo dużo.

Rozpuszczalny błonnik

Owies zawiera bardziej rozpuszczalny błonnik niż jakiekolwiek inne ziarno. Rozpuszczalny błonnik jest niezbędny do prawidłowego trawienia, a jego wręcz bezcenną właściwością jest pozytywny wpływ na perystaltykę jelit i tworzenie pozytywnej flory bakteryjnej, a tym samym zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotworów jelita grubego.

Owies obok błonnika zawiera również wartościowe tłuszcze, korzystnie wpływa na niedoczynność tarczycy i według lekarzy z Finlandii kaszka owsiana podawana dzieciom chroni je przed zachorowaniem na astmę. (przypisy w jęz. angielskim: [6])

Błonnik zwany beta-glukanem, pobudza do pracy nasz układ immunologiczny, co oczywiście przekłada się na zwiększoną odporność organizmu na różne choroby.  Ponadto beta- glukan został przetestowany u pacjentów z cukrzycą typu 2 i test wykazał jego korzystny wpływ na kontrolę poziomu cukru we krwi. (przypisy w jęz. angielskim: [7] [8])

Kwas foliowy

Owies również zawiera kwas foliowy zwany witaminą B9 (witamina B11, witamina M, folacyna lub folian), która jest konieczna dla zdrowia człowieka od momentu poczęcia, aż do późnej starości, czyli przez całe nasze życie. Jej niedobór jest szczególnie niebezpieczny dla kobiet w ciąży, gdyż ta witamina warunkuje zdrowy rozwój płodu.

Przeciwutleniacze – antyoksydanty

Owies zawiera sporą dawkę antyoksydantów, czyli przeciwutleniaczy. Ogólnie wiadomo, że antyoksydanty zwalczają wolne rodniki, które w naszym organizmie są zalążkiem wielu groźnych chorób.

Ponadto antyoksydanty bardzo opóźniają procesy starzenia się organizmu i mają dobroczynny wpływ na wygląd paznokci, skóry oraz włosów. Ogólnie rzecz biorąc, sprawiają, że wyglądamy młodziej i zdrowiej.


Owies jest bardzo dobrym wyborem

Dla chorych na celiakię oraz tych osób, które unikają glutenu z innych powodów. Białko zawarte w owsie zawiera mniej gliadyny niż inne zboża. Dla przykładu pszenica zawiera jej najwięcej. Z tego powodu produkty owsiane, są bezpieczne w diecie osób chorych na chorobę trzewną, czyli celiakię.

Badania na ten temat zostały opublikowane w 2017 roku przez Amerykański Narodowy Instytut Zdrowia. (przypisy w jęz. angielskim: [9])

Gluten

Okay, jednak STOP!, jeśli masz alergię na gluten, to zanim sięgniesz po płatki owsiane, to upewnij się, że nie są zanieczyszczone glutenem pochodzącym z innych zbóż.

Głównym problemem związanym z owsem jest jego zanieczyszczenie glutenem. Większość komercyjnych producentów owsa przetwarza go w miejscach, gdzie przetwarza się również pszenicę, jęczmień i żyto. Gluten zawarty w tych zbożach może zanieczyszczać owies.

Naturą większości osób z nietolerancją glutenu jest to, że nawet śladowa ilość glutenu może im zaszkodzić lub sprawić dyskomfort.

Zanieczyszczenie może również wystąpić na polu uprawnym obok pszenicy. Więc wobec powyższego, przy zakupach produktów owsianych należy zwrócić baczną uwagę czy owies jest certyfikowany, jako tzw. produkt bezglutenowy. Oczywiście, zazwyczaj cena takiego produktu będzie wyższa.


Mam nadzieję

Że po przeczytaniu tego artykułu znalazłeś motywację i silne powody, aby do swojej diety wprowadzić produkty z owsa. Myślę, że najłatwiej będzie zacząć od śniadania, jakim są pyszne płatki owsiane. Dobre zdrowie to wspaniałe i szczęśliwe życie!

Suplementy diety - porównaj ceny